I denne tabellen ser du noen forskjeller mellom såkalt tradisjonell og moderne undervisning.
Tradisjonell | Moderne |
---|---|
Læreren «vet» alt | Kunnskap og kompetanse utvikles i et fellesskap |
Elevene blir sett på som passive mottakere | Elevene er aktive deltagere |
Sentralisert (på skolen) | Densetralisert (overalt, hele verden) |
«Der og da» (stort sett symmetrisk) | Både symmetrisk og asymmetrisk |
Kilder
- Bjørke, Sven Åke (2016). E-learning and education for the future. Hentet fra https://eteachingandlearning.wordpress.com/introduction/
- Freire, Paulo (1970/2000). Pedagogy of the Oppressed. Oversatt Myra Bergman Ramos, New York, The Continuum International Publishing Group Inc. Opprinnelig tittel: Pedagogia del oprimido
- Wikipedia (15. februar 2016). Didaktisk relasjonstenkning. Hentet fra https://no.wikipedia.org/wiki/Didaktisk_relasjonstenkning
- Wikipedia (10. september 2016). The Pedagogy of the Oppressed. Hentet fra https://en.wikipedia.org/wiki/Pedagogy_of_the_Oppressed