Hvis du blir spurt om å sammenligne to tekster, kan du bruke denne oppskriften. Disse tipsene er i stor grad hentet fra Gyldendals Kontekst (Tekster 3). Elever som kommer opp til muntlig eksamen kan også bruke denne framgangsmåten. Husk også på det du har lært om å analysere tekster, for i bunn og grunn handler dette om tekstanalyse og tekstforståelse.
Før du begynner å skrive selve teksten din, eller evetuelt forbereder en muntlig framføring, så må du selvsagt lese begge tekstene. Og da mener jeg lese begge tekstene, ikke bare lese om dem på Wikipedia eller lignende nettsider. Det er derfor viktig å begynne tidsnok.
Skriv gjerne stikkord underveis mens du leser. Skriv ned ting du legger merke til i teksten, litt om handlingen, rare ord og uttrykk eller lignende. Det viktigste er at du leser aktivt. Om du ikke liker å skrive stikkord, så bør du i det minste snakke med noen om tekstene. Da blir det mye lettere for deg når du skal gå i gang med selve sammenligningen.
- Les en av tekstene i sin helhet. Det kan være greit å lese den nyeste teksten først fordi den sannsynligvis er enklere å forstå – i alle fall språklig. Førsteinntrykket av teksten er viktig.
- Finn ut hva teksten handler om og hva du mener er temaet. Prøv gjerne å sammenfatte handlingen i 2-3 setninger, og tema bør du prøve å uttrykke med 1-2 ord. Det er viktig at du gjør deg opp din egen mening om teksten, for det er din mening vi vil høre mer om.
Eks.: «Ringenes herre handler om en liten, usannsynlig helt som legger ut på en lang reise for å redde verden. Med seg på reisen har han sin beste venn og en haug med andre følgesvenner. Etter mye om og men lykkes han, men ikke uten at det har kostet ham mye.»Eks.: «Kampen mot ondskap.» - Finn litterære virkemidler i teksten. Litterære virkemidler er alle triksene forfatteren har brukt (som for eksempel kontraster, gjentagelser, skildringer, metaforer og så videre). Skriv gjerne ned et par sitater slik at du husker hvor du fant eksempler på ulike virkemidler. De virkelig gode besvarelsene har funnet litterære virkemidler som stemmer godt overens med tema og handling i teksten. Det er sjelden nødvendig å nevne alle de litterære virkemidlene. Husk at det er viktig å finne virkemidler oppgaveteksten spør etter.
- Les den andre teksten du skal bruke til sammenligningen, og finn ut hva den handler om og hva som er temaet. Følg samme framgangsmåte på denne teksten. Skriv gjerne ned noen stikkord her også.
Nå har du skaffet deg et førsteinntrykk av tekstene, og du kan begynne med selve sammenligningen. Her er en god måte å jobbe med dette på.
- Finn likheter og ulikheter mellom måten de to tekstene tar opp temaet på. Sett gjerne dette opp i et lite skjema med to kolonner.
- Bruk eksempler fra de to tekstene for å vise at de er skrevet i to ulike tidsperioder. (Tips: ulik skrivemåte, spesielle ord og uttrykk før og nå, ulik grammatikk, hva kunne vært skrevet i dag/før og hva kunne ikke?) Vær konkret og bruk sitater fra tekstene! Det er viktig at du forklarer hva sitatene viser deg.
- Dersom tekstene er skrevet i ulike sjangrer: Finn eksempler som viser hvilken sjanger hver tekst er skrevet i og reflekter rundt hvordan sjangrene får fram temaet på ulike måter. (Vær oppmersom på at en god del tekster ikke lar seg plassere i en enkelt sjanger.)
Avslutningsvis kan du gjerne komme med noen tanker om hvilken tekst du synes fungerte best. Her er det også fint med noen eksempler og gode begrunnelser. Husk at det er bedre med noen få skikkelige eksempler enn mange som du egentlig ikke forstår selv.
takk gud for dette
Thanku 🙂
vet ikke hvem du er…..men om jeg hadde vist det hadde jeg kommet og kysset deg 😀
Tusen takk:)
Haha, bra du fikk bruk for tipsene 🙂
hei jeg lurer på om hvordan skal man sammenligne sak tekst og drama med flere karakter?
håper noen kan hjelpe meg lit
visst*
🙂
vissst*
KULT:
THANK YOU
KISS XXX
bra skrevet
Jeg syns ofte det kan være vanskelig å sammenligne tekster uten å redegjøre først. Feks lyder oppgaven på semesteroppgaven min i RLE slik:
Sammenlign de to skapelsesfortellingene i 1 Mosebok og drøft med utgangspunkt i en av dem hvordan ulike bibelsyn kan føre til ulike tolkinger av teksta.
Her får jeg vite at jeg skal «sammenligne de to skapelsesfortellingene», men jeg valgte å redegjøre for både tema, budskapet og virkemidler under hver av disse før jeg kom til den delen der jeg skulle sammenligne. Problemet er at da er det utrolig lett å gjenta seg selv.
Hvordan unngår jeg dette, bør jeg heller sette opp det jeg har til nå redegjort på et eget ark og heller se om jeg kan bruke dette som en helhetlig tekst i sammenligningen?
Jeg ville gått for den løsningen du selv nevner i det siste avsnittet ditt. Kjør på med en kort innledning, begrunn hvorfor du tar utgangspunkt i den ene skapelsesfortellingen, og start direkte på sammenligningen slik du allerede har strukturert den. Jeg vet ikke hvilke nivå (skoleslag, klassetrinn) dette gjelder, men dette er iallfall et greit utgangspunkt.
Jeg skal ha muntellig eksamen i Norsk (10.trinn). Jeg skal sammenlikne to tekster som har temaet kjærlighet. Jeg valgte teksten Faderen av Bjørnstjerne Bjørnson og Victoria av Knut Hamsun. Skal jeg snakke om hvem forfatterene er og hva de er kjent for? I så fall hvor mye skal jeg snakke om dem?
Spennende oppgave! Jeg ville nevnt kort at de tilhører ulike litteraturhistoriske perioder, og så ville jeg helt klart satt meg grundig inn i hva som var typiske kjennetegn for litteratur fra romantikken, realismen og nyromantikken.
Hei jeg skal sammenligne to bok anmeldelser om samme bok. Hva tenker du det er viktig å få med i denne sammenligningen? Burde jeg skrive mye om hva boka handler om, hvilke likheter og ulikheter bok anmeldelsene har, virkemidler som er brukt eller hvilken anmeldelse jeg likte best og hvilken jeg synes passer best?
Tusen takk på forhånd.
Hei! I utgangspunktet synes jeg du står ganske fritt til å velge vinkling selv. Noen ganger er det måten tonen (ironi, sarkasme, beundring) i anmeldelsen som er interessant; andre ganger er det konkrete likheter og ulikheter som er viktigst. Jeg synes det er fint når elever bestemmer seg for hva de synes er viktigst, og deretter bruker resten av teksten på å vise til eksempler fra begge tekstene for å underbygge synspunktet sitt. Hvis de i tillegg klarer å vise til noen faglige begrep og vurderinger, så er det helt nydelig.
Kjempe flott! Hadde jeg visst hvem du var hadde jeg gitt deg ett kyss, kjempe flott altså!
Wow, tusen takk for hjelpen!