Skole er digg!

site-logo
  • Hjem
  • Podcast
  • Blog
Hit enter to search or ESC to close
post-header
Norsk

Slik leser du en roman – 9 tips til deg som skal lese en roman

Arne Midtlund
3. mai 2013

Det kan være en nytelse å lese en bok. Men noen ganger leser man rett og slett fordi man må. Går du på skolen, er det ikke sjelden at du blir bedt om å lese en roman. Og ofte er det slik at du ikke bare skal lese romanen, du skal jammen huske innholdet, analysere det, og ha en egen mening om teksten også. Heldigvis er det ingen grunn til panikk – i alle fall ikke hvis du følger disse gode rådene.

Noen bøker bør en smake på – andre bør en sluke – noen kan tygges og fordøyes.

Francis Bacon
  • Først og fremst bør du lese med skrivesaker. Ha gjerne en blyant (eventuelt en penn, men blyant er best) og en skriveblokk/notatblokk ved siden av deg når du leser. Hvis du helst vil skrive på data, så bør du uansett ta notater på papir først, og så fører du inn på data etterpå. Mitt helt klare råd er å la leseprosessen være så organisk, håndfast og konkret som mulig.
  • Start øverst på et blankt ark, skriv tittel på boka, navn på forfatter, årstall for utgivelsen, forlag og antall sider. Dette er overskriften, og det er dette som skal gjøre det lett for deg å finne tilbake til de riktige notatene.
  • Finn ut hvilken litteraturhistorisk periode boka er skrevet i. Skriv ned 5-10 stikkord med typiske kjennetegn for perioden. Det er ikke sikkert boka du leser er typisk for perioden den er skrevet i, men uansett hva du finner ut om perioden, vil dette gi det et utgangspunkt for både lesing og tolking.
  • Finner du skildringer som er typiske for perioden boka ble skrevet i? Noter stikkord dersom du finner noe som kan assosieres med perioden.
  • Skriv ned den første setningen i hvert kapittel. Noen ganger er disse setningene gode påminnelser om innholdet, andre ganger er setningene mer tilfeldige. Den første setningen vil gi deg noen gode knagger for hukommelsen og forståelsen av innholdet.
  • Skriv ned morsomme eller interessante episoder/hendelser. Hvis du ikke finner noen interessante hendelser, så er jo det interessant i seg selv og bør derfor nevnes. Det er sjelden forfattere bare tar med et kapittel for moro skyld, så let grundig etter de gode eksemplene.
  • Sjekk om kapittelet inneholder et vendepunkt, høydepunkt eller noen dramatiske hendelser. Skjer det noen store endringer, enten med hovedpersonen(e) eller omgivelsene?
  • Skriv ned alle ord og uttrykk du ikke forstår. I enkelte bøker kan det hende at du må skrive ned dusinvis av ord, mens i andre bøker trenger du ikke notere noe som helst. Dette kan selvsagt avhenge av vanskelighetsgrad på boka, hvor flink du er i norsk, tiden boken er skrevet i, om det er en voksenbok eller barnebok og så videre. Spør noen om hva ordene betyr. Ikke gi deg før du finner ut av det.
  • Skriv ned andre tanker om boka også – i alle fall hvis det dukker opp noen geniale ideer.

Noen vil kanskje lure på hvorfor man bør skrive så mye. Det er rett og slett fordi man lærer bedre av å jobbe med stoffet. Jeg tenker at det er naturlig å notere mellom 3 og 5 sider totalt. Dette er selvsagt avhengig av nivået til leseren og bokas vanskelighetsgrad. Disse notatene danner et kjempegodt utgangspunkt for videre arbeid med enten muntlig framføring eller skriftlig innlevering.

Share this on:
LesestrategierNorskRoman
About Arne Midtlund

Arne Midtlund

Jeg er lektor med opprykk, og har jobbet som lærer på ungdomstrinnet siden 1998. Jeg har mellomfag i nordisk, grunnfag i idrett og en mastergrad i multimedia og utdanningsteknologi. Jeg har trener1-lisens fra Norges Judoforbund, og er sertifisert Apple Teacher. Underviser stort sett i norsk, samfunnsfag og medier og kommunikasjon.

View all posts by Arne Midtlund

Previous post
Muntlig eksamen – hvilke spørsmål får du?
Next post
Eventyr – 7 typiske kjennetegn
Related Posts
Norsk

Gode bøker for ungdom

Arne Midtlund
okt 14, 2017
Norsk

Avsnitt

Arne Midtlund
okt 4, 2017
1 Comment
    Jabir
    apr 27, 2020 Reply

    Hei

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste innlegg

  • Grunnleggende digitale ferdigheter
  • Bruk ChatGPT og AI i undervisningen
  • Lag en reaction video
  • La elevene stille spørsmål
  • Salmons femtrinnsmodell

Nyeste kommentarer

  1. Arne Midtlund til Eventyr – 7 typiske kjennetegn
  2. Arne Midtlund til Eventyr – 7 typiske kjennetegn
  3. ole til Eventyr – 7 typiske kjennetegn
  4. Arne Midtlund til Bokanalyse – lag de beste bokanalysene
  5. Arne Midtlund til Bokanalyse – lag de beste bokanalysene

Kategorier

  • Digital undervisning (26)
  • Gamification (2)
  • Læreplan (5)
  • Motivasjon (2)
  • Norsk (11)
  • Pedagogikk (10)
  • Samfunnsfag (2)
  • Tips (15)
  • Vurdering (5)

Populære innlegg

  • Bokanalyse – lag de beste bokanalysene20. september 2006
  • Eventyr – 7 typiske kjennetegn27. august 2013
  • Tips til deg som skal sammenligne tekster24. oktober 2012

Populære stikkord

21st century skills avsnitt bokanalyse digital undervisning dybdelæring eventyr fagfornyelsen gamification kilder kommunikasjon Lese Lesestrategier Litteratur Lyrikk læreplan motivasjon Muntlig Norsk pedagogikk PLE Presentasjon Rapport Roman Samfunnsfag SAMR selvbestemmelsesteorien Sjanger Skriftlig Skrive spilldesign SPØK Taksonomi Tegnsetting Tips vurdering

© 2006-2022 — Skole er digg. Arne Midtlund. 

Alle rettigheter forbeholdes.