Instruktivisme
Instruktivisme er en av flere måter å anvende behavioristiske teorier på i en undervisningssammenheng. Det er naturlig å se for seg et tradisjonelt klasserom der kunnskapsformidlingen skjer fra en lærer til en elev.
Positive sider ved instruktivisme:
- introduksjon til en komplisert emne (læreren vet hva som er sentral å få med seg)
- skille viktig fra uviktig informasjon, kvalitetssikre fagstoffet
- forsterke positiv adferd, fokus på å rose elevene
- jobbe med orden og oppførsel
- effektiv tidsbruk, hyppige prøver, tett oppfølging
Negative sider ved instruktivisme:
- det er vanskelig å vite om elevene virkelig har lært noe eller om det meste glemmes etter prøven
- elevene oppfordres i liten grad til å ha noen form for kritisk sans
Sosial-konstruktivisme
Dette er et framtidsrettet undervisningssyn der man legger vekt på mye av det samme som Ludvigsen-utvalget har fokusert på i NOU 2105: 8 Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser.
Positive sider ved sosial-konstruktivisme:
- høy grad av aktivitet og engasjement
- læringen føles relevant og påkoblet virkeligheten
Negative sider ved sosial-konstruktivisme:
- tidkrevende å planlegge
- krever mye av elevene
- kanskje en fordel å være sterk språklig og sosialt? Ikke alle er det..
Kilder
- Bjørke, S. Å. (2016) E-pedagogy. Hentet fra https://eteachingandlearning.wordpress.com/e-pedagogy/
- Haagensen, T (2014) Pedagogiske læringsteorier. Hentet fra https://torehaagensen.wordpress.com/2014/11/06/pedagogiske-laeringsteorier/
- Hoem, J. (ukjent år) – Læringsteorier – Digitale ferdigheter. Hentet fra http://www.digitalferdighet.no/metodikk/laeringsteorier
- McLeod, S. (2007, oppdatert 2015) B.F. Skinner – Operant Conditioning. Hentet fra http://www.simplypsychology.org/operant-conditioning.html
- NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Hentet fra http://nettsteder.regjeringen.no/fremtidensskole/nou-2015-8/