Det er mange måter å organisere gruppearbeid på. I beste fall, så får et gruppearbeid fram det beste hos alle som deltar. Alle kan bidra, og oppdragene løses på en måte som gjør at alle har lært noe, og alle har fått muligheten til å utvikle seg.
Når alle elevene er til stede samtidig i klasserommet, er det ganske enkelt for en lærer å passe på at gruppene fungerer, at alle bidrar etter beste evne, og at gruppearbeidet har en viss progresjon.
Men hva skjer hvis alt foregår på nett? Hvordan kan du sørge for et velfungerende gruppearbeid hvis ingen er i samme klasserom på samme tid? Er det bare å dele elevene, eller i dette tilfellet er det gjerne snakk om studentene, i grupper, fordele oppgaver, sette en dato for innlevering, si lykke til, og så håpe at alt ordner seg?
Selvsagt ikke, og det er det denne episoden av «Skole er digg» skal handle om.
I hovedtrekk ser Salmons femtrinnsmodell slik ut:
- Ønske velkommen
- Bli kjent
- Informasjonsutveksling og -innhenting
- Konstruksjon av kunnskap og kompetanse
- Utvikling
Innhold
Vil du vite enda mer om Salmons femtrinnsmodell? I så fall kan du lese mer på denne siden.