Be hvem som helst om å tenke på et klasserom, for så å beskrive, forklare eller tegne det vedkommende ser for seg. Sjansen er ganske stor for at det bildet som avtegner seg er et rom med mellom 20 og 30 elever som sitter på hver sin stol med ansiktet rettet mot den allvitende og kloke læreren som står foran en tavle og øser ut sin visdom og kunnskap.
Ganske mange av dere vil sikkert også ha en formening om at denne læreren stiller spørsmål til elevene. Dette er det klassiske klasserommet.
Men hvorfor er det læreren som stiller spørsmålene? Hvorfor har det blitt sånn at forventningen er at læreren stiller spørsmålene og elevene svarer? Burde det ikke være motsatt?
Jo, selvsagt burde det være det. Det er jo elevene som skal undre seg, være kritiske, undersøke og prøve å finne svar på ulike sammenhenger – ikke læreren.
Derfor er det viktig å lære elevene å stille gode spørsmål, og det er det denne episoden av Skole er digg! skal handle om.
Vil du ha flere tips om å la elevene stille spørsmål i klasserommet? I så fall kan du lese mer på denne siden.