Skole er digg!

post-header

I den moderne skolen legger man heldigvis mer vekt på forståelse enn det å huske hvordan noe henger sammen. Dersom det skal gi mening å snakke om livslang læring, så må man bevege seg vekk fra en skole der det aller viktigste er hva man husker. Det bør i stedet være et fokus på det jeg vil kalle konseptuell forståelse.

Det du forstår, kan du ikke glemme.

Arne Midtlund

Det er helt sikkert mange opplysninger det ikke går an å forstå seg fram til. Når startet boerkrigen? Hvem var Tito? Hvor høyt lå fotballandslaget på FIFA-rankingen 1993? Denne formen for kunnskap er ikke verdiløs, men jeg kaller det likevel for «quiz-kunnskap». Dette er opplysninger som du egentlig kan søke deg fram til svar på.

I det 21. århundre trenger samfunnet en annen form for kompetanse enn da verden besto av kloke bøker og brevduer. Jeg har ingenting i mot hverken fugler eller bøker, men skal man virkelig tilegne seg kompetanse om et tema, så er forståelse det man skal satse på.

Hvis du forstår hvordan en labyrint fungerer, trenger du ikke å huske hvilken vei du skal gå.

Matematikk-eksempel

Se for deg at du har en prøve i matematikk. Du har lært deg alle formlene, du har gjort alle øvingsoppgavene, og du har skrevet opp alt du skal i regelboka. Men når selve prøven ligger foran deg, klarer du ikke å bruke formlene på riktig måte. Oppgavene ligner ikke på de du har øvd på, eller rettere sagt: Oppgavene ligner, men de er ikke like. Du har rett og slett ikke peiling på hvordan du skal løse oppgavene. Du husker formlene, men du forstår ikke hvordan du skal bruke dem i nye sammenhenger.

I skolen snakker man gjerne om forskjellen mellom kunnskap og kompetanse. Kompetanse er anvendt kunnskap, altså at du klarer å ta i bruk den kunnskapen du har, for å løse konkrete oppgaver, oppdrag og utfordringer.

Det betyr altså at du må huske formlene. Uten at du husker formlene, kan du ikke bruke den forståelsen du har. Men likevel vil jeg påstå at forståelsen er viktigere, for formlene kan du slå opp, men forståelsen er ikke like lett å søke seg fram til.

Tips

Det finnes mange måter man kan jobbe med forståelsen på. Likevel har jeg én favoritt som jeg tror kan passe for de aller fleste fag og sammenhenger:

Du forstår det du kan forklare muntlig til en annen person.

About Arne Midtlund

Arne Midtlund

Jeg er lektor med opprykk, og har jobbet som lærer på ungdomstrinnet siden 1998. Jeg har mellomfag i nordisk, grunnfag i idrett og en mastergrad i multimedia og utdanningsteknologi. Jeg har trener1-lisens fra Norges Judoforbund, og er sertifisert Apple Teacher. Underviser stort sett i norsk, samfunnsfag og medier og kommunikasjon.
Previous post
Next post
Related Posts
Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.